Sunday, April 27, 2008

Re: { KELANTAN-KITA } AKU ANAK KELANTAN

org tua tua kata kalau merantau ke tpt org jaga budi bahasa..
 
nmiff-penang

----- Original Message ----
From: MohdSani MohdHussin <mohd_sani2002@yahoo.com>
To: Kelantan-kita@yahoogroups.com
Sent: Sunday, April 27, 2008 6:08:01 PM
Subject: Re: { KELANTAN-KITA } AKU ANAK KELANTAN

KAlau saya, dah lama jadi perang dunia ..

Sani
Amethyst KB

--- hanie anis <hanie_anis@yahoo. com> wrote:

> cop-cop...nak cerita jugak pengalaman sendiri masa
> tahun 1996(lama dah tp masih teringat sampai saat
> ini).
>
>
> Masa tu saya baru merantau ke KL, menyewa bersama
> rakan di FLAT ANG SENG kat Brickfield. Flat tu ada 2
> bilik je di diami oleh oleh 6 penghuni. Bilik saya 2
> kelantan dan 1 budak Muar. Bilik lagi satu(penghuni
> paling lama) 2 adik beradik(andartu) budak Perak dan
> 1 budak Muar.
>
> Masa baru2 saya pindah ke situ, mereka yg bilik lg
> satu tu baik2 blaka. Siap puji2 lagi, org kelantan
> cantik2, baik2, lembut2. Mcm2 lagi la. Saya dan
> kawan yg sama kelantan memang ramai kawan, jd tiap2
> mlm memang klua ngan kawan2. Agaknya mereka tak
> suka(sebab mereka ni kan usia dh banyak +- 34 0r 35
> kot), maka mula la perli2. Asal nampak kita bersiap
> nak klua makan je dia perli la"ha dah kebulur la
> tu". Pas tu kalau balik kampung(terutama jika cuti
> panjang yg bersambung dengan hari cuti lain), asal
> kita sampai dr kampung je, yg 2 beradik budak perak
> tu sering kunci pintu. Jenuh ketuk baru bukak pintu.
> Dah bukak tu siap sound kat kita"ooo ada lagi, ingat
> dh mampus". Astaghfirullah haladzim.
>
> Tak cukup dgn tu, depa bw balik kawan2 ofis tido kat
> rumah. Bila pagi2 nak mandi, tak boleh sebab bilik
> air sentiasa penuh dgn kawan2 mereka. akibatnya kami
> terlewat ke pejabat. Tau la masa tu kan bas mini,
> sarat cam sardin. naik gak la.
>
> Pas tu, mereka buat jadual mandi bilik saya setengah
> jam saja bermula 5.30 hingga 6 pagi. Bayangkan kalu
> dr jam 5.30 kawan2 dia org dh masuk bilik air, 6.30
> dh turn mereka. Kejam dan zalim pompuan 2 beradik
> tuh. Kalau hari minggu, mereka suka jogging. Saya pg
> mula membasuh pakaian. Bila mereka balik je dr
> berjoging, yg 2 beradik tu terus tendang pintu bilik
> air suruh saya keluar sebab mereka nak masuk. Kita
> ckp baik, tunggu kejap, lagi kuat dia ketuk suruh
> keluar. Tak puas hati, dia ambik air satu baldi,
> simbah kat balkoni luar, then sapu pasir dan sampah
> tu ke bilik air. Habis baju2 saya kat lantai kena
> pasir dan sampah. Apa lagi, sesekali jd gak la
> ala-ala Hulk Hogan . Bertempiaran mereka lari masuk
> bilik. Bila saya ketuk soh keluar nak bincang apa yg
> tak puas hati, tak nak. Spesis dajal la tu (masa
> tengah geram dulu).
>
> Ada lagi, yg budak perak tu keje Bank Negara, selalu
> balik lambat. Bila dia mandi mlm, lepas mandi je dia
> akan keringkan air dlm kolah tu. Tiap2 mlm itu lah
> keje dia. Keje saya ngan kawan sebilik plak, jam 2
> pagi pasti bangun bukak paip(air cam air kencing
> kucing slow)bagi penuh balik. Jadi bila kami bangun
> nak mandi jam 5.30 pagi tu, ngam2 la air dh hampir
> setengah kolah. Yang untung pompuan jahat tu la,
> tiap2 pagi air penuh. Tapi hati kami bukan kotor cam
> dia. Kami tak pernah cakap apapun.
>
> Tapi yg bes, kami dok flat tu tingkat 1. Jd gelap la
> kat tangga dpn pintu. Pas tu ada org yg selalu berak
> dpn pintu umah kami. Besnya yg selalu kena basuh
> taik tu anak dara tua tu la. Kami wat deeeeek je la.
> Pada kami, kau jahat, sesuai la kau buat keje tu.
>
>
> Ada lagi....yg sorang tu beli komputer letak kat
> ruang tamu. Tiap2 petang lepas balik keje, dia dok
> belek komputer dia tu. Teliti kelililing kot2 saya
> ngan kawan saya bukak komuter dia. Siap cek tv n
> video, cek volume ada terpusing ke tak. Kalu ada
> means ada org pasang tv n video dia. Tuhan saja tau.
>
> Tiap2 bulan duit collection utk api, air akan
> dikutip dan yg tukang bayarnya member sebilik saya
> yg budak Muar tu. Satu hari, envelop duit yg dh
> dikumpul tu tak ada kat meja talipon. Apa lagi,
> tanpa usul periksa mereka siap perli dan sound kuat2
> yg kita org ambik duit tu. Malu yg amat kat kawan2
> depa yg dtg tu. Siap gelak2 lagi mereka semua bila
> yg 2 beradik tu cakap"eh orang kelantan kan RM10 tu
> dah besar dah nilai dia. Duit merah tu, kau org
> tengok la negeri dia, miskin. Itu yang duit RM10 pun
> nak ambik jugak. Susah tu nak dpt RM10 tu". Tup2
> kawan yg sebilik dgn kita org pun balik dan bagi
> resit2 yg dia dh bayar api dan air. Senyap terus
> mereka tu. Tak apala, Tuhan tu Maha Kaya. Saya dah
> pun maafkan mereka tu. Selebihnya mereka dengan
> ALLAH.
>
> Tu la nasib org Kelantan(Masa tu). Lo ni berani doh.
>
> Nor Hasni Hassan
> Pembantu Perpustakaan Kanan
> Putrajaya
> Tel : 03-88856521
>
>
>
>
____________ _________ _________ _________ _________ _________ _
> Be a better friend, newshound, and
> know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now.
http://mobile. yahoo.com/ ;_ylt=Ahu06i62sR 8HDtDypao8Wcj9tA cJ

____________ _________ _________ _________ _________ _________ _
Be a better friend, newshound, and
know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now. http://mobile. yahoo.com/ ;_ylt=Ahu06i62sR 8HDtDypao8Wcj9tA cJ



Be a better friend, newshound, and know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now. __._,_.___

Bersama memperkasakan ICT di Kelantan
http://www.kokpasir.com  http://pusatsumber.kokpasir.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: