Wednesday, April 23, 2008

{ KELANTAN-KITA } AKU ANAK KELANTAN

Assalamualaikum.
 
Membaca cerita-cerita kawan, teringat pula saya satu cerita benar. Berlaku di Petaling Jaya tahun 1970an. Masa itu kami baru berhijrah ke Kuala Lumpur kerana bertugas di Angkasapuri. Kami menyewa di flat Seksyen 17, Permai Garden, P.Jaya. Alamat flat dah lupa.
 
Kami menyewa di tingkat 3 bersama tuan rumah bekerja di MBPJ. Memanglah flat tu milik MBPJ. Tinggallah kami bertiga bersama tuan rumah. Aku dan Razlan (Kota Bharu), tinggal di satu bilik, manakala Murni Miran (Jln Raja Dewa) tinggal dengan tuan rumah. Banyaklah kerenah tuan rumah, kawan-kawanku buat tak endah sajalah. Maklumlah ..takut tergesel hati pulak.
 
Bagi aku, sama saja di mana-mana. Apa yang baik kena puji. Apa yang tak baik kena katakan. Apa yang berlaku satu hari, tuan rumah menceritakan kisah yang mungkar. Aku berilah kata-kata nasihat, supaya tidak menjadi kebangaannya dalam membuat mungkar. Sikit saja. Tetapi mengundang kemarahannya. Lantas dia menghalau aku dari rumah nya.
 
Aku bersedia untuk pindak ke Seksyen 5, PJ Old Town. Aku menyatakan kepada tuan rumah akan pindah. Yang anihnya Roslan juga hendak pindah. Bagitu juga Murni (Jawa Kelantan) juga hendak ikut pindah. Tinggallah tuan rumah terkonting-konting. Surut jugalah duit sewa rumah tiap bulan dalam masa terdekat.
 
Dalam cakap-cakapnya, aku terhidu dengar, " Orang Kelantan bagitu rupanya. Aku berbalah dengan seorang saja. Tapi apabila pindah, semua pindah". Menyesal juga agaknya.
 
Ada lagi cerita orang Kelantan jarang minum arak.
 
Wassalam

----- Forwarded Message ----
From: zu haji <zu_hj@yahoo.com>
To: Kelantan-kita@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, April 23, 2008 1:09:00 AM
Subject: Re: { KELANTAN-KITA } Aku Anak Kelantan

yer walau dimana bumi dipijak..

setiap saat..merasa bangga menjadi warga kelantan.

--- wan zainab saupik <wanzainab_saupik@ yahoo.com>
wrote:

> Assalamualaikum
>
> Semalam saya menghadiri satu majlis. Di dalam majlis
> tersebut saya berkenalan dengan seseorang. Rancak
> kami berbual. Tiba-tiba dia bertanya saya berasal
> dari mana. Dan bila saya mengatakan yg saya berasal
> dari Kelantan, diam terdiam seketika. Lama selepas
> itu barulah dia bersuara, 'orang kelantan biasanya
> suka bergaul sesama mereka sahaja'.
>
> Saya terkelu seketika mendengar kata-katanya itu.
> Namun di dalam hati tiba-tiba saya merasa bangga.
> Katalah apa sahaja, kita orang kelantan tidak peduli
> kerana perpaduan antara kita memang tidak dapat
> dinafikan oleh sesiapa.
>
> *Bangga memperkenalkan diri sebagai anak
> kelantan....
>
>
> ------------ --------- --------- ---
> Be a better friend, newshound, and know-it-all with
> Yahoo! Mobile. Try it now.

____________ _________ _________ _________ _________ _________ _
Be a better friend, newshound, and
know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now. http://mobile. yahoo.com/ ;_ylt=Ahu06i62sR 8HDtDypao8Wcj9tA cJ




Be a better friend, newshound, and know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now. __._,_.___

Bersama memperkasakan ICT di Kelantan
http://www.kokpasir.com  http://pusatsumber.kokpasir.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: