Monday, June 30, 2008

{ KELANTAN-KITA } Mencari Kedamaian di hati

Saya rasa tercuit membaca luahan kedamaian yang dirasai oleh saudara Ediramlee. Alangkah damainya kalau semua orang dapat berkungsi perasaan bagitu. Kedamaian adalah hak individu tetapi terpalit dengan perasaan dan perbuatan orang lain. Kedamaian menikmati keindahan bandaraya Islam sebagai contoh, akan terpalit apabila di celah oleh perbuatan atau kelakuan remaja zaman ini.
     Apa tidaknya kalau ayahtok sedang bersenang-senang di perhentian bas Jalan Hamzah, menimakti keindahan waktu senja, sambil menunggu kepulangan anaknda daripada KL petang semalam, terasa terganggu dengan gelagat remaja yang ayahtok sendiri tidak faham, di tahap manakah pemikiran remaja kini ?. Di tahap manakah pengajaran agama yang ada pada remaja dan keluarga remaja itu sendiri? Di tahap manakah kefahaman remaja tentang pengajaran guru, kalau remaja itu pernah berguru. 
    Ayahtok pernah bayangkan, kalau kerajaan boleh mengistiharkan MBKB Bandaraya Islam, dengan hasrat yang bagitu murni, ingin melihat suatu perkembangan bandar yang terhindar daripada segala gejala mungkar dan maksiat, kenapa penduduknya atau di tahap yang sangat rendah, belum memahami makna pakaian, matlamat pakaian, makna aurat, kenapa Islam menyuruh umatnya menutup aurat dan berbagai-bagai persoalan lain seperti adab pergaulan, kebersihan dan sebagainya.
     Anak perempuan ayahtok yang ditunggu-tunggui ni dah kena sekali. Maklumlah orang duduk di KL, gaya pakaiannya mestilah gaya KL. Pernah ayahtok warning, kalau balik pakai seluar jean, abah akan hantar ke Ketik Kok Seraya. Itulah pegangan kita. Tetapi pegangan ayahtok, orang tua nii sudah melampaui dua zaman. Kalu seluar jean pada masa ayahtok luar biasa, tetapi hari ini, pakaian bagitu sudah memenuhi kedai pakaian seperti kadai hari-hari.
    Mungkinkah zaman lampau akan kembali. Remaja berpakaian sopan, bergaul santum dan menghormati orang tua seperti ayahtok. Alagkah damainya di hati kalau keadaan bagitu boleh berulang lagi....
      
 
 
__._,_.___

Bersama memperkasakan ICT di Kelantan
http://www.kokpasir.com  http://pusatsumber.kokpasir.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: