Monday, May 12, 2008

Re: { KELANTAN-KITA } Yang mana perlu dipilih


Saya pun nak ucapkan tahniah kepada abag edi, kalau saya tentulah saya IBU yang paling bahagia ketika ini.

Buatlah sembahyang istikarah, Insya Allah Dia akan tunjukkan jalan yang betul.

Secara personal, pada saya belajar dimana-mana pun adalah sama, yang penting adalah individu itu sendiri... segulung ijazah hanyalah satu tiket... memasuki alam pekerjaan banyak lagi faktor lain yang perlu di ambil kira, dan cabarannya lebih besar. Persediaan dan pembawaan diri sesesorang dan atitude rasanya memainkan peranan lebih penting pada saya...

Pesan untuk anak Edi, kuatkan semangat untuk menghadapi cabaran yang mendatang...Banyak lagi yang perlu ditempuhi terutama semasa di awal alam pekerjaan..menjadi houseman dan sebagainya...

Warm Regards,

Rosmawati Mohamed Noor

Sales and Business Development

Health Sector, SBG 2

HeiTech Padu Berhad

GL : +603-8601 3000 DID : +603-8601 3466

HP : 012-351 5399      Email : rsmawati@heitech.com.my

 


"Ediramle Ismail" <ediramle@kokpasir.com>
Sent by: Kelantan-kita@yahoogroups.com

05/13/2008 10:54 AM

Please respond to
Kelantan-kita@yahoogroups.com

To
Kelantan-kita@yahoogroups.com
cc
Subject
Re: { KELANTAN-KITA } Yang mana perlu dipilih





Semasa menerima keputusan untuk ke UIA dia kata, kalu tak terima yang
luar negara pun tak apa.

Bila keluar yang luar negara (JPA) dia mula berbelah bagi. Bila
rakan-rakannya yang sama-sama belajar di SMS Tengku Muhammad Faris Petra
2007 juga dapat ke luar negara.

Isteri saya kata, kena tanya pada mereka yang telah ada pengalaman dalam
perkara ini, termasuk ibu-bapa dan guru-guru yang berkenaan.

Saya cuba tanya kepada beberapa orang ibu-bapa yang anaknya telah belajar
di bidang tersebut. Mereka kata lebih kurang saja.

Saya tanya seorang dua guru kaunselor dan mendapat jawapan yang jelas
dengan perbindingan-perbandingan yang diberikan.

Memandangkan keputusan hanya perlu diambil selewatnya 13 Mei (hari ini).
Saya telah cuba buat pertanyaan ringkas di beberapa egroup.

Saya sangat berbesar hati kerana jawapan yang diterima di kelantan-kita
egroup cukup membantu dan ianya boleh dijadikan panduan serta rujukan
bukan sahaja kepada saya , malah kepada ibu-bapa serta anak-anak yang
berada dalam situasi yang sama.

Saya percaya, anak saya akan buat pilihan yang sewajarnya menjelang petang
ini (13 Mei 2008)berdasarkan nasihat dan panduan yang diterima oleh
pelbagai pihak.

Sebelum ini saya dah bagi anak saya dan isteri saya baca e-mel berkenaan
perkara ini termasuk di kelantan-kita egroup.

Berbanyak terima kasih diucapkan.

Ediramle Ismail

On Tue, May 13, 2008 10:18 am, imaginasi wrote:
Tahniah untuk Abg Edi & saya turut bangga dengan kejayaan anak Abg Edi.

Saya setuju dengan pendapat pelajar luar negara perlu mempunyai jati diri
yang kuat, mampu menghadapi cabaran yang lebih besar dan ilmu pengetahuan
berkaitan teknologi perubatan lebih maju kedepan. Saya juga lepasan luar
negara, belajar di univeristi terbaik dunia dalam bidang saya (School of
Industrial Engineering at Purdue University, ranking No.1 in the world for
industrial engineering field in 1991 while I was there). Belajar seorang
diri, bergaul dgn pelajar asing, banyak cabarannya dan knowledge yang
diperolehi adalah 10 tahun ke depan berbanding di Malaysia. Banyak cabaran
yang perlu ditempuhi bila dinegara orang pada umur belasan tahun. Saya
memilih ke luar negara kerana bidang industrial engineering tidak
ditawarkan
dimana-mana universiti di Malaysia.

Berdasarkan pengalaman saya, saya rasa lebih baik belajar dinegara sendiri
untuk ijazah pertama jika bidang yang kita minati ada ditawarkan di
univerisiti tempatan dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke luar negara
untuk pasca siswazah atau apabila anak Abg Edi ingin menyambung pelajaran
menjadi seorang pakar.

Another malay's doctor is in the making.

On Tue, May 13, 2008 10:25 am, Nixk Code wrote:
Assalamualaikum,

memula saya baca tu, saya dah tau,tu adalah ayat dari seorang bapa. :-)
tahniah abg edi.

Anak Abang Edi, kalau ikut kehendak dia, hendak kemana?

Oversea ni, ada bagusnya juga, boleh belajar berdikari di tempat org
selain menimba ilmu..

tetapi seperti juga nasihat sahabat kita, belajar di dlm negara juga ada
kelebihan seperti memperlajari penyakit yg hanya ada di kawasan kita dan
juga tidak perlu ambil kursus tertentu setelah balik oversea.

Solat Istikarah Abang Edi..

Ediramle Ismail <
ediramle@kokpasir.com> wrote:
Berbanyak terima kasih diucapkan kepada sdr.Faizul.

Pelajar itu sebenarnya adalah anak saya sendiri. Saya juga telah bertanya
kepada beberapa orang rakan dan hampir semuanya berkata baik belajar
dalam
negeri.

Anak saya tu seorang perempuan .

Ediramle Ismail.

---------------------------------
Be a better friend, newshound, and know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it
now.


This E-mail contains privileged and / or confidential information. If  you are not the intended recipient (or responsible for delivery of the  message to such person) or if you have inadvertently received this e-mail,  you should destroy or delete this message and notify the sender by replying  the E-mail accordingly. If you or your employer do not consent to using Internet E-mail for messages of this kind, please advise immediately by sending an E-mail to the sender of this message. All opinions, conclusions and other information in this message do not relate to the official business of HeiTech Padu Berhad ("HeiTech")  shall be understood as neither given nor endorsed by HeiTech. Our company  accepts no liability for the content of this E-mail, or of the consequences  of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing. Caveat. 
__._,_.___

Bersama memperkasakan ICT di Kelantan
http://www.kokpasir.com  http://pusatsumber.kokpasir.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: