Monday, February 18, 2008

Re: { KELANTAN-KITA } kedai kopi online

en ediramle :

KANDUNGAN kafein dalam 200 gram kopi mencecah
135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg.

JIKA orang Jepun menikmati kebaikan teh, orang Perancis mendapat khasiat daripada wain merah, orang Amerika Syarikat pula (AS) boleh berasa segar dan sihat dengan kopi.

Walaupun kopi bukanlah berasal dari negara itu, tetapi populariti minuman tersebut di AS semakin besar sehinggakan secara purata, seorang rakyatnya dikatakan mengambil lebih 200 gram kopi sehari.

Namun hakikatnya, sebelum menempa populariti di AS, kopi sebenarnya telah menjadi minuman harian di kebanyakan negara lain termasuklah Malaysia.

Hari ini, populariti kopi di AS menjadi pemangkin kepada lebih banyak kajian dan penyelidikan yang dilakukan oleh saintis untuk melihat kebaikan dan keburukan di sebalik minuman dari buah kopi yang berwarna kemerahan apabila masak.

Salah satu hasil kajian yang dijalankan sejak lima tahun lalu mendedahkan pengambilan kopi menawarkan manfaat kepada pesakit parkinson dan diabetes jenis II. Malah kajian oleh penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta tentang melindungi seseorang daripada penuaan yang menjadi satu lagi nilai tambah kelebihan kopi.

Faktor tersebut didorong oleh beberapa perkara terutamanya kandungan kafein di dalam kopi, selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian ini. Kandungan kafein dalam 200 gram kopi, contohnya mencecah 135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg.



Menurut penyelidik nutrisi, Michael Leitzmann, hasil kajian mendapati kumpulan responden yang mengambil minuman kopi secara teratur dalam tempoh kajian selama lima tahun mendapati kurang 80 peratus risiko daripada mereka diserang parkinson.

Selain itu, hasil kajian gabungan dari beberapa pusat penyelidikan seperti Universiti Scranton, Universiti Athens dan Universiti Keio, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi dan menjadi antioksida mengurangkan risiko kanser, sakit jantung dan strok.

Profesor kimia dari Texas, Dr. Joe Vinson pula menjelaskan, antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti 'tentera' yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas.

"Manusia terdedah kepada radikal bebas daripada oksigen yang disedut, gula dan sebagainya sehingga mengundang pelbagai penyakit kronik. Antioksida membantu mengurangkan kemungkinan serangan kanser, jantung dan strok," katanya.
Atas manfaat itu, Dr. Vinson mencadangkan kepada orang ramai agar menikmati secawan kopi sehari.

"Secawan sudah cukup. Ia adalah satu jumlah yang sudah optimum untuk memberi manfaat kepada jantung," katanya yang turut mengakui terdapat kajian yang menyatakan kopi baik untuk kesuburan lelaki, selain menggalakkan sperma berenang lebih aktif.

Namun, katanya, dalam beberapa penelitian, kopi tidak digalakkan diambil oleh kalangan wanita mengandung dalam kuantiti yang besar.

"Hospital Christchurch, New Zealand, menyatakan wanita hamil yang mengambil kopi terlalu kerap melahirkan bayi yang sukar bernafas ketika dilahirkan.

"Manakala, kajian dari Institut Karolinska, Sweden, menyatakan wanita yang mengambil 100 mg kafein sehari mudah berisiko mengalami keguguran," kata Vinson.
____________________________________________________________
Hasil penyelidikan dari University of Scranton USA, University of Athens, Harvard School of Public Health & Keio University, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi, menjadi anti oksida, membantu merawat kanser, sakit jantung, kencing manis dan strok.
Minum kopi dapat membuat sperma "berenang" lebih cepat dan mampu meningkatkan tahap kesuburan lelaki. Perkara ini diumumkan oleh ilmuan Brazil pada pertemuan American Society for Reproductive Medicine di San Antonio, di mana topik perbincangan utama berkisar kepada kesan ubat-ubatan terhadap kesuburan kaum lelaki. Kopi dikatakan dapat membantu lebih banyak perkara daripada sekadar mengelakkan rasa mengantuk. Minuman ini juga diyakini dapat memberikan tenaga kepada sperma apabila ia diambil beberapa cawan dalam sehari. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Universiti Sao Puala, kopi akan meningkatkan daya pergerakan sperma yang akhirnya dapat meningkatkan potensi kehamilan pada pasangan. Bagaimanapun, fungsi kopi ini akan terganggu jika lelaki tersebut merokok.
 
TONGKAT ALI (EURYCOMA LONGIFOLIA JACK)
  • DARI ASPEK KEGUNAAN DALAMAN
    Pena
    war kepada penyakit malaria, penawar penyakit kelenjar (antituberculotic), penawar bisa(antivinous) , melancarkan penghadaman, menghilangkan bengkak-bengkak pada tubuh badan (lumbago), menyegarkan badan wanita selepas bersalin, melancarkan peredaran darah, mengelakkan cepat penat, menguatkan otot, mengelakkan sesak nafas, menambahkan selera makan, dan melawaskan perkumuhan.
  • DARI ASPEK APHRODISIAC (SEKSUAL)
    Berfungsi merangsang dan memulihkan keinginan seks, mempertingkatkan berahi dan menambahkan tenaga untuk lelaki dan wanita, membangkitkan nafsu suami isteri, mengekalkan kehebatan kaum lelaki.
UBIJAGA (SMILAX MYOSOTIFLORA)
  • Menambah tenaga, memulihkan keletihan badan, ghout, sakit lutut, pinggang dan sengal-sengal serta menyembuhkan penyakit siflis dan demam.
GANODERMA (GANODERMA LUCIDIUM)
  • Membersihkan toksid dalam badan
  • Mencegah pembentukan trombosis(kolestrol) dalam saluran darah
  • Membaikpulih sel tubuh badan
  • Melancarkan perjalanan darah, merawat tekanan darah tinggi, migrain, kebas, sakit sendi dan otot.
  • Membantu merawat ghout.
  • Membantu merawat kencing manis.
HABBATUS SAUDA (NIGELLA SATIVA)
  • Merangsangkan tenaga dan memulihkan kepenatan dan semangat (Buku Ibu Sina " Canon of Medicines")
  • Berupaya memulihkan penyakit seperti batuk "bronchitis", masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jeragat, sakit senggugut dan haid, menambah susu badan wanita, menambah pengaliran air liur dan sebagainya. (Buku Ibnu Qayyim " Medicine of the Prophet")
 
tq.................

Ediramle Ismail <ediramle@kokpasir.com> wrote:
Sdr Sharimi, kalau nak buat pesanan online. Yang paling minima boleh
dihantar berapa sumpit?

Kos penghantaran kena tambah berapa RM?

Kalau ada tekanan darah tinggi atau kencing manis bolehkah minum
kopi-kopi tersebut?

Bagi sesetengah orang musim ni rasanya sesuai untuk minum kopi . Betul ke
dengan minum kopi kita rasa kurang mengantuk?

Selamat menjalankan usaha semoga berjaya.

Ediramle

On Tue, February 19, 2008 1:26 pm, rimiey wrote:
DAPATKAN KOPI SEGERA DI www.edagang.sharimi.com

Produk Kopi Campuran @ Kopi Segera

RM1.50 sebungkus(1 sacet) + RM 0.30(Kos Penghantaran)
Kopi Radix
Kandungan :

Krimer & Gula

Kopi Segera

Herba Pilihan

Tongkat Ali
Cara Penyediaan :

Tuangkan 1 bungkus/sachet ke dalam 1 cawan air panas.

Kacau hingga sebati dan hidangkan.

Boleh diminum sejuk @ panas.
Kuantiti: [input] [input] [input] [input] [input] [input]

---------------------------------

RM1.50 sebungkus(1 sacet) + RM 0.30(Kos Penghantaran) Kopi LARAT
Kandungan :

Krimer bukan tenusu

Kopi Segera

Gula

Koko

Ganoderma

Tongkat Ali
Cara Penyediaan :

Masukkan 1 bungkus/sachet ke dalam 1 cawan air panas.

Kacau hingga sebati dan hidangkan.

Boleh diminum sejuk @ panas.

Kuantiti: [input] [input] [input] [input] [input] [input]

---------------------------------

RM1.50 sebungkus(1 sacet) + RM 0.30(Kos Penghantaran) Kopi JANGGUT
Kandungan :

Krimer

Ekstrak Kopi

Gula

Ubi Jaga

Ginseng

Tongkat Ali
Cara Penyediaan :

Masukkan 1 bungkus/sachet ke dalam 1 cawan air panas.

Kacau hingga sebati dan hidangkan.

Boleh diminum sejuk @ panas.

***** www.edagang.sharimi.com
***************

Anda inginkan laman web untuk
syarikat,produk,perkhidmatan,persatuan,pertubuhan atau laman web
peribadi sila hubungi saya melalui email ayeserame@yahoo.com atau layari
www.sharimi.com . Harga boleh dirunding.

---------------------------------
Looking for last minute shopping deals? Find them fast with Yahoo!
Search.




 
Anda inginkan laman web untuk syarikat,produk,perkhidmatan,persatuan,pertubuhan atau laman web peribadi sila hubungi saya melalui email ayeserame@yahoo.com atau layari www.sharimi.com . Harga boleh dirunding.
 


Never miss a thing. Make Yahoo your homepage. __._,_.___

Bersama memperkasakan ICT di Kelantan
http://www.kokpasir.com
http://pusatsumber.kokpasir.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: