Thursday, September 18, 2008

{ KELANTAN-KITA } melamin- alatan dapur kesukaan surirumah

salam hormat semua, dan selamat menjalankan ibadah puasa
sekarang ini kita di gemparkan dengan keracunan dari susu formula yang dibawa masuk dai cina. setakat ini telah mengakibatkan 12 kematian dan beratus malah mungkin beribu bayi seluruh dunia terpaksa menerima rawatan kronic  disebabkan pengambilan susu formula yang tercemar oleh melamin.
melamin merupakan organic base bahan kimia yang bertoksik yang didapati dari petroleum dengan formula C3H6N6. juga melamin dibuat dari urea bahan 'by product' petroleum atau baja.
pencemaran yang terdapat pada melamin menyebabkan kerosakan pada sistem peranakan ( damages to reproductive system ) wanita, pundi kencing yang mengakibat terbentuk batu karang kronik, dan juga kanser pada pundi kencing dan sistem urinal.
 
sebagai pengawalan dan menjauhkan kita dari tercemar oleh melamin , diharap kita tidak menggunakan peralatan yang dibuat dari melamin, sebab tindakbalas kimia akan berlaku jika terlarut ( walaupun sedikit sekali ) , panas, dan tindakan kimia yang lain,
 
kita selalu menggunakan melamin untuk pinggan hidangan, counter top, chopping board, dan lain2 bekasan, sedikit sebanyak akan terjadi pelarutan sebab kepanasan hidangan kita, dan kita secara tak langsung kita mengkonsupsi melamin.
untuk kesihatan terutama bayi, elakan menggunakan product dari melamin, termasuk barangan mainan yang datang dari cina. sila rujuk di  sini .http://en.wikipedia.org/wiki/Melamine#Chronic_toxicity
 
salam hormat dari abe mat.


Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya! __._,_.___

Selamat berpuasa diucapkan kepada umat Islam di mana sahaja berada.




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments: