Tuesday, May 5, 2009

{ IT-KELANTAN } Social networking: Facebook,Twitter, MySpace...?



Assalamualaikum,

Mungkin ramai dari warga IT-Kelantan ni member salah satu dari popular social networking site. Mungkin masing2 ada pengalaman menggunakan social networking site tersebut. Saya hanya ada facebook account, so tak boleh nak komen/cerita pasal benda lain.

Bagi saya, secara umumnya Facebook ni berguna untuk kita mencari atau berhubung dengan kawan/rakan, terutamanya kawan yang telah lama terputus hubungan. Mungkin kerana buat masa ini Facebook adalah no 1 dalam social networking site, senang untuk kita cari kawan dalam facebook seperti mencari maklumat menggunakan Google. Selepas 2 minggu saya register akaun dengan facebook, ramai rakan yang terputus hubungan semenjak di alam persekolahan lagi dapat dihubungi kembali.

Salah satu feature yang saya suka pasal facebook ialah kita boleh cadangkan kawan kepada kawan dan kita boleh lihat senarai kawan kepada kawan kita. Saya rasa ramai pengguna Facebook akan dapat respond "Eh Camne kau kenal si A, dia gang baik aku dulu"

Disamping kebaikanya, saya rasa social networking site ni ada kelemahan & keburukan tersendiri. Cuba kita fikir, banyak maklumat peribadi kita dikongsi kepada umum. Kalau anda search google "Dark side of facebook" mungkin anda akan lebih faham apa maksud saya disini.

Antara artikel menarik pasal social networking:
http://www.twitip.com/twitter-versus-facebook
http://blog.compete.com/2008/03/19/social-addicts-facebook-vs-myspace-twitter/

Matle

__._,_.___
Egroup ini dikendalikan oleh http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Tidak dibenarkan mengiklan.
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

No comments: