Wednesday, May 6, 2009

{ IT-KELANTAN } air sireh



Khasiat Daun Sireh

Wa agak sedey kelana mendapati lamai olang jua bertanggapan bahawa blog wa adalah blog merepek. Tetapi talak apa. Wa akan belusaha untuk menjadi lebih informatif kepada pala pembaca. Oleh itu, untuk luangan blog wa ini hali, wa akan mencelitakan mengenai khasiat daun sirih.

Daun sirih (Piper Betle) adalah antala daun2 yang banyak khasiatnya yang seling menjadi amalan bagi meleka yang tau. Untuk pengetahuan lu orang, masyarakat Cina menggunakan sirih sebagai herba untuk memanaskan badan. Masyarakat India lebih menggunakan sirih untuk penjagaan mulut dan rambut. Masyarakat Melayu pula menggunakan sirih untuk tujuan perubatan, kecantikkan dan kebudayaan.

Ok, di bawah wa kasik tulih khasiat daun sireh:


Awet muda dan pelancaran peredaran darah
Jikalau lu punya muka ada serupa sireh, maka lu boleh mengamalkan petua meminum air rebusan daun sireh. Di antara hasil kajian jua mendapati daun sirih mengandungi bahan-bahan aktif dan boleh menegangkan kulit dan mengelakkan kedut-kedut di muka yang bermakna ianya boleh membawa kesan awet muda.Selain daripada itu, air rebusan daun sirih jua boleh melancarkan peredaran darah di dalam badan lu. Secara tak langsung aar, lu akan tampak lebih berseri dan muda dan muka pun takde laa rupa sirih lagi.

Menghilangkan mulut berbau dan mencegah kelosakan gigi
Olang2 tua selalu mengunyah daun sirih. Meleka akan mengunyah bebelapa minit, kemudian kasik ludah. Jikalau lu talak suka ludah melata2, boleh jua amalkan merebus daun sirih dan kumur2 setiap pagi dan malam selepas menggosok gigi untuk menghilangkan lu punya bau mulut yang busuk.

Gusi atau mulut bengkak
Selupa jua, kasik rebus itu daun sirih, tambahkan galam secukup rasa, dan setelusnya kasik kumur2 sekulang-kulangnya 3 kali sehali. Lamuan ini juga boleh jua diamalkan oleh meleka yang baru cabut gigi untuk menghentikan pendalahan. Sila berkumur setiap 1 jam.

Menghilangkan bau kurang enak badan
Pengamalan meminum air sirih jua boleh menghilangkan bau bagi meleka yang mempunyai masalah badan busuk. Selalu menjadi masalah kelana empunya badan talak sedar bahawa badannya adalah busuk jua. Oleh itu, bertanyalah kepada lakan2 disekeliling yang boleh memberikan lu jawapan yg jujur dan bukannya jawapan menjaga hati. Lu mesti ingat sekilanya lu adalah hot babe tatapi lu ada bau badan aar, lu punya rating akan jatuh dan laki2 pun talak mau dekat sama lu lagi woor..

Menghilangkan bau kurang enak ketiak
Daun sirih dibasahkan dan dilumatkan dan setelusnya disapukan pada ketiak. Ini boleh menghilangkan bau yang kulang enak di bahagian ketiak. Halus diingatkan jua bahawah masalah bau ketiak mungkin jua berpunca dalipada lu punya bulu ketiak sulah panjang selupa semak samun jua. Hot babes akan sentiasa memastikan bulu ketiak dicukur licin ok. Jangan biarkan ia panjang.

Menghilangkan bau kurang enak vagina
Sekilanya lu punya pekpek ada busuk jua, lu jangan lisau lagi. Daun sirih yg dilumat dan dilebus ini jua boleh dijiruskan pada situ bahagian kasik hilang bau busuk.

Masalah keputihan
Ok.. Wa kulang paham apa ini masalah keputihan wanita. Kemungkinan lu punya pekpek ada tukar warna jadi putih. Namun jangan lisau jua. Wa mendapat tau jua bahawa air rebusan daun sirih boleh mengulangkan masalah keputihan. Sila bersihkan lu punya pekpek dengan rebusan daun sirih yang masih panas sehingga pekpek lu kembali menjadik warna pink.

Masalah gatal2 pada vagina
Jua sama amalan. Sekilanya lu punya balang ada gatal2 hor, talak perlu cari lelaki lagi. Lu boleh gunakan rebusan air sirih untuk di siram pada lu punya pekpek agar tidak lagi berasa gatal-gatal.

Mengetatkan lu punya pekpek
Pekpek yang ketat adalah penting jua untuk kesejahteraan lumah tetangga suami isteli. Bagus diamalkan oleh para isteri2 yang baru lepas bersalin dan ingin dipuji oleh suami "Eyyy macam anak daraa laaa bebb!!"
Boleh jua diamalkan untuk meleka yang suka bersekedudukan sama boyfliend, eloklah minum ini air. Supaya jikalau boyflen lu dump sama lu, dan lu kawin sama olang lain, suami lu yang sah masih boleh menikmati pekpek yang ketat (or at least talak looose laa sangat kan).


Wa pasti banyak lagi khasiat2 daun sirih yang lain. Namun wa tamau tulis kesemuanya kelana nanti olang akan komplen blog wa panjang sangat. Dihalapkan entry wa hali ini akan membawa manfaat kepada lu semua tikus2 keji. Sebalang pertanyaan, pandangan dan tokok tambah, sila lah pelgi ke situ luangan tikus keji.

Sekian telima kasih.

__._,_.___
Egroup ini dikendalikan oleh http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Tidak dibenarkan mengiklan.
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it now

Everything you

need in one place.

Y! Messenger

Want a quick chat?

Chat over IM with

group members.

Yahoo! Groups

Everyday Wellness Zone

Check out featured

healthy living groups.

.

__,_._,___

No comments: